• 924
  • 927
  • 926
  • 928
  • 1128

چاپ کتاب حسابرسی سجاد صیادی

چاپ کتاب حسابرسی سجاد صیادی

مشاوره چاپ کتاب

09120617283

حسابرسی 1

 (براساس استانداردهای حسابرسی ایران)

سجاد صیادی

 

 

 

 

1398

سرشناسه:صیادی، سجاد‫، ۱۳۶۹‏-
‏عنوان و نام پديدآور:حسابرسی ۱(براساس استانداردهای حسابرسی ایران)/مولف سجاد صیادی.
‏مشخصات نشر:تهران: انتشارات صالحیان‏‫، ۱۳۹۸.
‏مشخصات ظاهری:‏‫139ص.
‏شابک:‏‫978-622-214-386-2
‏وضعیت فهرست نویسی:فیپا
‏موضوع:حسابرسی
‏موضوع:Auditing
‏رده بندی کنگره:‏‫5667HF
‏رده بندی دیویی:‏‫45/657
‏شماره کتابشناسی ملی:۵۸۸۵۱۹۱

حسابرسی 1

 (براساس استانداردهای حسابرسی ایران)

مولف: سجاد صیادی

ناشر: صالحیان / صفحه‌آرا: سمیه خوانین مقدم

سال و نوبت چاپ: اول- 1398 / شمارگان: 1000 نسخه

شابک: 978-622-214-386-2

15000 تومان

 

از زحمات پدر و مادرم تشکر می نمایم

با سپاس از اساتید و همکاران

پیشنهادات خود در رابطه با کتاب به تلفن   09186471179

به آدرس ایمیل sajad369siadi@gmail.com

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تقدیم به:

دانشگاه شهید چمران اهواز

               سجاد صیادی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

فهرست مطالب

پیشگفتار. 15

مقـدمه. 19

کیفیت حسابرسی.. 26

محصولات کیفیت حسابرسی.. 28

اعتبار اطلاعات… 28

کیفیت اطلاعات… 31

اندازه مؤسسه حسابرسی.. 36

تخصص صنعت حسابرس… 41

تداوم انتتخاب حسابرس… 44

اهداف گزارشگری مالی.. 56

تأخیر در ارائه گزارش حسابرسی.. 61

تجدید ارائه صورتهای مالی.. 63

آشنایی با حسابرسی.. 80

رابطه بین حسابداری و حسابرسی.. 81

ضرورت وجودی حسابرسی.. 82

الف . فاصله بین سهامداران (مالکان) و مدیریت… 82

ب.عدم دسترسی مستقیم ذیفعان به اطلاعات و مدارک سازمان.. 83

ج. پیچیدگی صورتهای مالی.. 83

واژه‌های حسابرس… 84

حسابرس مستقل.. 85

حسابرس داخلی.. 85

بازرس قانونی.. 86

انواع حسابرسی.. 86

حسابرسی صورتهای مالی.. 87

حسابرسی رعایت… 87

حسابرسی عملیاتی.. 88

انواع حسابرسی از لحاظ زمان انجام کار. 90

حسابرسی ضمنی.. 90

حسابرسی نهایی.. 91

حسابرسی مداوم و مستمر. 91

انواع حسابرسی از لحاظ نوع ارجاع کار. 92

انواع حسابرسی از لحاظ شیوه انجام رسیدگی‌های حسابرس… 92

استانداردهای پذیرفته شده حسابرسی.. 93

استانداردهای عمومی.. 94

استانداردهای اجرای عملیات… 95

استانداردهای گزارشگری… 95

اصول بنیادی مطرح در استانداردهای حسابرسی ایران عبارتند از: 97

آیین رفتار حرفه ای.. 101

اهداف حرفه حسابداری.. 101

اصول.. 103

حرفه حسابرسی در ایران.. 106

موسسات حسابرسی در ایران.. 106

مسئولیت حسابرسان در ارتباط با تقلب و اشتباه. 106

مسئولیت حسابرس… 110

برنامه ریزی.. 113

راه‌های کسب شناخت از فعالیت صاحبکار پیش از پذیرش کار. 115

طرح کلی حسابرسی.. 117

برنامه حسابرسی.. 121

خطر(ریسک)حسابرسی،حسابرسی مبتنی بر ریسک و اهمیت… 123

فهرست منابع.. 129

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پیشگفتار

دلیل اصلی مدیران برای استفاده از تعدیلات سنواتی، انعکاس بهتر تغییرات محیط عملیاتی و سرمایه­گذاری شرکت‌ها است. این توجیه با استاندارد­های حسابداری سازگاری دارد زیرا وجود تعدیلات سنواتی را مجاز شمرده است.

بر اساس استاندارد شمارۀ 6 حسابداری ایران، هنگام تغییر رویه حسابداری (در صورت لزوم) ارقام مقایسه‌ای سنوات قبل باید بر مبنای رویه جدید ارائه مجدد شوند. همچنین در مواردی ممکن است صورت‌های مالی منتشرشده یک یا چند دوره قبل شامل اشتباهات بااهمیتی باشند که تصویر مطلوب را مخدوش و درنتیجه قابلیت اتکای صورت‌های مالی را کاهش می‌دهد.  تجدید ارائه صورت‌های مالی هنگامی رخ می­دهد که حسابرس قادر به کشف و گزارش انحرافات بااهمیت موجود در صورت‌های مالی نباشد. برخی از تحقیقات این عدم توانایی را به خدشه‌دار شدن استقلال حسابرس به دلیل وابستگی اقتصادی وی به صاحب‌کار منتصب کرده‌اند . کیفیت حسابرسی هم بر احتمال تجدید ارائه صورت‌های مالی و هم بر تأثیرات بالقوه تجدید ارائه صورت‌های مالی (پیامدهای ناشی از تجدید ارائه صورت‌های مالی) تأثیر می­گذارد.  

صورت­های مالی که نتیجه­ سیستم­های اطلاعاتی حسابداری است، چیزی جز یک کالا نیست، علت وجود حسابداری تقاضای موجود برای اطلاعات مالی است و افزون بر این حسابداران و واحد تجاری نیز توانایی و علاقه لازم را برای ارائه این اطلاعات دارند (بلکویی و ریاحی،2000).  پس مفاهیمی نظیر کیفیت که برای کالاها و خدمات ارائه‌شده که توسط شرکت­ها و واحدها مطرح است برای خدمات حسابداری، از جمله محصول نهایی آن؛ یعنی گزارشگری مالی قابل‌بحث و پیگیری است. کیفیت گزارشگری مالی ضوابطی است که اطلاعات مفید و سودمند را از سایر اطلاعات منفک کرده و سودمندی اطلاعات را افزایش می­دهد (نو روش 1377). و همان‌گونه که گفته شد به موقع بودن گزارشگری مالی یکی از مهم­ترین ارکان کیفیت ارائه اطلاعات مالی شرکت­ها است. عموما انتشار گزارشات مالی سالانه قبل از اظهارنظر حسابرس مستقل صورت نمی­گیرد. یکی از دلایل اصلی عنوان‌شده از سوی شرکت­ها برای عدم انتشار گزارشات سالیانه نیاز به انجام حسابرسی می­باشد، به عبارت دیگر طولانی شدن زمان انتشار گزارشات مالی و طولانی شدن عملیات حسابرسی درهم‌پیچیده شده‌اند و به صورت مترادف در ادبیات گزارشگری مالی به کار گرفته می­شوند (ورمرت و همکاران،1997،[1]) بنابراین در بیشتر مواقع به موقع بودن با طولانی شدن حسابرسی مرتبط است. البته باید توجه داشت که در این فاصله زمانی دو عملیات جداگانه ولی مرتبط به هم رخ می­دهد و آن عبارت است از عملیات بستن دفاتر صاحب­کار و عملیات حسابرسی سالانه، که هر دو می­توانند تأثیر مهمی بر روی زمان انتشار صورت­های مالی داشته باشند (بدری و علیخانی،1385)،

اطلاعاتی که توسط شرکت­ها با زمان‌بندی دوره­ی مشخص در بازار سرمایه منتشر می­شوند، مورد استفاده بسیاری از تصمیم­گیرندگان قرار می­گیرد، اما این اطلاعات تنها زمانی بر تصمیم‌گیری افراد مؤثر است که در زمان مناسب گزارش شوند. از آنجا که دست­یابی همزمان و یکسان همه استفاده­کنندگان اطلاعات مالی به گزارش­ها، از ویژگی­های یک بازار کارا به شمار می­رود (انونیموس وپیتر[2]،1998)، بازارهای سرمایه نیز به انتشار سریع گزارش پس از دوره­ی مالی مربوط تأکید فراوانی نموده­اند.

مقـدمه

تخصیص بهینه سرمایه نقش مهمی در رشد و توسعه­ی اقتصادی کشورها ایفا می­کند. بورس اوراق بهادار به عنوان بازار مالی یکی از عمده­ترین مکان­های تخصیص سرمایه محسوب می­شود. کارا بودن بورس اوراق بهادار جهت نیل به اهداف مذکور بسیار مؤثر می­باشد. یکی از ویژگی­های بازار کارا ارائه به­موقع اطلاعات می­باشد به عبارت دیگر هر چقدر اطلاعات دقیق­تر و به موقع تر باشد امکان تصمیمات سرمایه­گذاری آگاهانه بیشتر فراهم می­شود. بنابراین اطلاع‌رسانی به موقع شرکت­های بورسی اثر قابل‌توجهی بر تصمیم­گیری سهامداران بالقوه و فعلی دارد (خدا مرادی و همکاران، 1392)

صورت­های مالی حسابرسی شده به عنوان یکی از منابع قابل اتکاء اطلاعات برای استفاده­کنندگان محسوب می­شود؛ اما این اطلاعات زمانی می­تواند توسط استفاده­کنندگان مورد استفاده قرار بگیرند که دارای مجموعه­ی از ویژگی­های کیفی باشند که یکی از این ویژگی­ها به موقع بودن [3]اطلاعات می­باشد و از آنجا که اطلاعات مالی نسبت به گذشت زمان بسیار حساس است و با مرور زمان ارزش و سودمندی خود را در تصمیم­گیری­ها از دست می­دهد. بنا­بر­این هر چه فاصله­ی زمانی بین پایان سال مالی و تاریخ انتشار گزارش حسابرسی کوتاه­تر شود ارزش اطلاعاتی آن بیشتر است. اسچردو و همکاران[4] (2008) بیان می­دارند که به هنگام بودن اطلاعات ویژگی پشتیبانی‌کننده  برای مربوط بودن اطلاعات است. اگر این اطلاعات برای تصمیم­گیری دیر افشاء شود با وجود قابلیت اتکاء و کامل بودن آن‌ها، برای عاملین اقتصادی بی­فایده است. به عقیده ولک و همکاران [5](2001)، بین  به هنگام بودن اطلاعات با دیگر جنبه­های مربوط بودن اطلاعات رابطه­ی متضادی  وجود دارد، به نحوی که بین این عامل کیفی و سایر ویژگی­های کیفی مربوط بودن نوعی سازش وجود دارد. با توجه به اهمیت این موضوع کمیته استاندارد­های بین­المللی حسابداری[6]، به موقع بودن را در میان مشخصه­های مهم اطلاعات مالی در گزارش‌هایش در سال 1989 گنجاند.

به موقع بودن گزارشگری مالی یکی از مهم­ترین ارکان کیفیت ارائه اطلاعات مالی شرکت­ها است. عموما انتشار گزارشات مالی سالانه قبل از اظهارنظر حسابرس مستقل صورت نمی­گیرد. یکی از دلایل اصلی عنوان‌شده از سوی شرکت­ها برای عدم انتشار گزارشات سالیانه نیاز به انجام حسابرسی می­باشد، به عبارت دیگر طولانی شدن زمان انتشار گزارشات مالی و طولانی شدن عملیات حسابرسی درهم‌پیچیده شده­اند و به صورت مترادف در ادبیات گزارشگری مالی به کار گرفته می­شوند (ورمرت و همکاران[7]،1997).

توجیه اصلی مدیران برای استفاده از تعدیلات سنواتی، انعکاس بهتر تغییرات محیط عملیاتی و سرمایه­گذاری شرکت‌ها است. این توجیه با استاندارد­های حسابداری سازگاری دارد زیرا وجود تعدیلات سنواتی را مجاز شمرده است (هیلی وپالپو[8]،1993). بر اساس استاندارد شمارۀ 6 حسابداری ایران، هنگام تغییر رویه حسابداری (در صورت لزوم) ارقام مقایسه‌ای سنوات قبل باید بر مبنای رویه جدید ارائه مجدد شوند. همچنین در مواردی ممکن است صورت‌های مالی منتشرشده یک یا چند دوره قبل شامل اشتباهات بااهمیتی باشند که تصویر مطلوب را مخدوش و درنتیجه قابلیت اتکای صورت‌های مالی را کاهش می‌دهد. اصلاح چنین اشتباهاتی نیز باید از طریق ارائه مجدد ارقام صورت‌های مالی سال یا سال‌های قبل صورت گیرد. در مورد رابطه ارائه مجدد صورت‌های مالی با قیمت سهام و بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران تحقیقاتی صورت گرفته است که نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که بازده‌های عموماً منفی بازار سهام ناشی از ارائه مجدد وجود دارد (پالمروس[9]،2004).

 ریچاردسون وتونا (2002) دریافته‌اند که ارائه مجدد صورت‌های مالی، باانگیزه‌های مدیریتی مشابه برای گزارشگری نادرست مرتبط است. این نتایج می‌تواند بیانگر آن باشد که سرمایه‌گذاران ممکن است سود بعد از ارائه مجدد صورت‌های مالی را با قابلیت اتکای کمتری در نظر بگیرند.

کیفیت حسابرسی هم بر احتمال تجدید ارائه صورت‌های مالی و هم بر تأثیرات بالقوه تجدید ارائه صورت‌های مالی (پیامدهای ناشی از تجدید ارائه صورت‌های مالی) تأثیر می­گذارد. تجدید ارائه صورت‌های مالی هنگامی رخ می­دهد که حسابرس قادر به کشف و گزارش انحرافات بااهمیت موجود در صورت‌های مالی نباشد. برخی از تحقیقات این عدم توانایی را به خدشه‌دار شدن استقلال حسابرس به دلیل وابستگی اقتصادی وی به صاحب‌کار منتصب کرده‌اند (چوی و همکاران[10]، 2010). این دیدگاه وجود ارتباط معناداری را بین کیفیت حسابرسی و احتمال تجدید ارائه صورت‌های مالی را نشان می­دهد. اگر حسابرس استقلال خود را نسبت مدیریت واحد مورد رسیدگی نادیده بگیرد، سپس مشخص است که وی اقدام به شناسایی و گزارش موارد نادرست بااهمیت موجود در صورت‌های مالی نمی­کند، این در حالی است که حق­الزحمه مربوط به آن‌ها را دریافت می­کند، به‌عبارتی‌دیگر وابستگی اقتصادی حسابرس فضایی را ایجاد می‌کند که حسابرس قادر به اعمال شک و تردید حرفه‌ای جهت تفسیر شواهد حسابرسی یا قضاوت بی­طرفانه نسبت به این شواهد نیست (شارد و همکاران[11]، (2012).   

تجدید ارائه صورت‌های مالی از ديدگاه سرمایه‌گذاران نه‌تنها بیانگر مشکلات عملکرد دوره گذشته است، بلکه نوعی پیش‌بینی مشکلات آتی برای شرکت و مديريت آن نیز محسوب می‌شود و موجب سلب اطمینان سرمایه‌گذاران نسبت به اعتبار و شايستگی مديريت و کیفیت سودهای گزارش‌شده می‌شود. بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران نشان می‌دهد که صورت‌های مالی اغلب شرکت‌ها دارای تعديلات سنواتی است. در ايران تقریباً قريب به‌اتفاق تعديلات سنواتی مربوط به اصلاح اشتباهات است. بنابراين وجود تعديلات سنواتی با زبان ساده يعنی اينکه در صورت‌های مالی سال‌های گذشته اشتباه بااهمیت وجود داشته است و اگر سهامداران با دقت بیشتری به صورت‌های مالی نگاه کنند، تعديلات سنواتی حامل يک پیام منفی در مورد اعتبار صورت‌های مالی است (بزرگ اصل، 1387).

بعد از تجدید ارائه صورت‌های مالی، سرمایه‌گذاران اعتماد خود را نسبت شرکت‌های مذکور از دست می­دهند، ارزش بازار شرکت کاهش خواهد یافت و همچنین شرکت تأثیر منفی چشم­گیری را روی قیمت سهام خود در روزهای ابتدایی بعد از تجدید ارائه صورت‌های مالی تجربه خواهد کرد (پال­مروس و همکاران، 2004).

انتشار به‌موقع صورت­هاي مالي براي کاهش نامتقارن بودن اطلاعات و افزايش کارايي بازارهاي سرمايه بسيار مهم است (لونتیس و همکاران،2005). تأخير در انتشار صورت­هاي مالي، نبود اطمينان در ارتباط با تصميمات سرمايه­گذاري را افزايش مي­دهد؛ چرا که صورت­هاي مالي اطلاعات مفيدي را در ارتباط با تصميم­گيري­هاي تجاري و اقتصادي فراهم مي‌کند (دوغان و همکاران،2007). تأخير در ارائه گزارش حسابرسي به‌عنوان فاصله زماني پايان سال مالي شرکت و تاريخ گزارش حسابرسي تعريف مي­شود. بررسي عامل‌هاي مؤثر بر تأخير در ارائه گزارش حسابرسي حداقل از دو جنبه حائز اهميت است: 1- شناخت از فرايند حسابرسي را افزايش مي­دهد؛ زيرا، تأخير در ارائه گزارش حسابرسي يکي از معدود متغيرهاي خروجي قابل‌مشاهده است که با کارايي حسابرسي در ارتباط است (بامبر و همکاران،1993). 2- تأخير در ارائه گزارش حسابرسي به‌طور مستقيم با زمان اعلام سود شرکت در ارتباط است (گیولی و پالمون،1983). تأخير طولاني در ارائه گزارش حسابرسي موجب تأخير در ارائه اطلاعات سود مي­شود. بنابراین، توانایی استفاده از این اطلاعات به‌وسیله سرمایه‌گذاران در مورد نحوه سرمايه‌گذاري در بازار کاهش می­یابد.

[1]. Wermert and dodd and  doucet

[2]. Anoniemus & piter

[3]. timlines

[4]. Schroeder et al

[5].Wolk et al

[6]. International accounting standard comiete

[7]. Wermert et al

[8].Healy and Palepu

[9].Palmrose et al

[10]. Choi et al

 

 

هزینه چاپ کتاب باستان‌شناسی ،هزینه چاپ کتاب مدارک سیاسی، آرشیو ،هزینه چاپ کتاب گاه‌شناسی، تقویم ،هزینه چاپ کتاب ،سکهسکهشناسی، مدال‌شناسی ،هزینه چاپ کتاب کتیبه‌ها، کتیبه‌شناسی ،هزینه چاپ کتاب شوالیه‌گری، نشان‌های خانوادگی ،هزینه چاپ کتاب تبارنامه‌شناسی ،هزینه چاپ کتاب سرگذشت‌نامه ،اپ کتاب تاریخ ،هزینه چاپ کتاب بریتانیا و اروپای  ،رکزی ،هزینه چاپ کتاب اتریش، چکسلواکی، مجارستان ،هزینه چاپ کتاب فرانسه ،هزینه چاپ کتاب آلمان ،هزینه چاپ کتاب منطقه مدیترانه ،هزینه چاپ کتاب یونان ،هزینه چاپ کتاب ایتالیا ،هزینه چاپ کتاب بلژیک، لوکزامبورگ ،هزینه چاپ کتاب هلند و اروپای غربی ،هزینه چاپ کتاب لهستان، فنلاند، روسیه آسیایی ،هزینه چاپ کتاب اسکاندیناوی (دانمارک، ایسلند، نروژ، سوئد) ،هزینه چاپ کتاب پرتغال، اسپانیا ،هزینه چاپ کتاب سوئیس ،هزینه چاپ کتاب اروپای شرقی، شبه جزیره بالکان ،هزینه چاپ کتاب آسیا ،هزینه چاپ کتاب آفریقا ،هزینه چاپ کتاب اقیانوسیه ،هزینه چاپ کتاب کولی‌ها ،هزینه چاپ کتاب تاریخ ایالات متحده آمریکا ،هزینه چاپ کتاب تاریخ محلی ایالات متحده آمریکا، تاریخ قاره آمریکا ،هزینه چاپ کتاب جغرافیا، مردمشناسی، سرگرمی‌ها ،هزینه چاپ کتاب جغرافیای ریاضی، نقشه‌برداری ،هزینه چاپ کتاب جغرافیای فیزیکی ،هزینه چاپ کتاب اقیانوس‌شناسی ،هزینه چاپ کتاب بوم‌شناسی انسانی، جغرافیای جمعیت ،هزینه چاپ کتاب جمعیت‌شناسی ،هزینه چاپ کتاب فرهنگ مردم ،هزینه چاپ کتاب آداب و رسوم ،هزینه چاپ کتاب سرگرمی و تفریح ،هزینه چاپ کتاب علوم اجتماعی (عمومی) ،هزینه چاپ کتاب آمار ،هزینه چاپ کتاب نظریه اقتصادی، جمعیت‌شناسی ،هزینه چاپ کتاب تاریخ و اوضاع اقتصادی کشورها ،هزینه چاپ کتاب صنایع، کاربری زمین، کاروکارگر ،هزینه چاپ کتاب ترابری و ارتباطات ،هزینه چاپ کتاب تجارت و بازرگانی ،هزینه چاپ کتاب امور مالی پول، بانک، بیمه ،هزینه چاپ کتاب مالیه عمومی ،هزینه چاپ کتاب جامعه‌شناسی ،هزینه چاپ کتاب تاریخ، شرایط، مسائل و نوسازی اجتماعی ،هزینه چاپ کتاب خانواده، ازدواج، زنان ،هزینه چاپ کتاب انجمن‌ها ،هزینه چاپ کتاب جمعیت‌ها، طبقات، نژادها ،هزینه چاپ کتاب آسیب‌شناسی اجتماعی، رفاه اجتماعی، جرم‌شناسی ،هزینه چاپ کتاب سوسیالیسم، کمونیسم، آنارشیسم ،هزینه چاپ کتاب علوم سیاسی ،هزینه چاپ کتاب آمار عمومی (کلیات) ،هزینه چاپ کتاب نظریه سیاسی، حکومت، حکومت‌ها در گذر تاریخ ،هزینه چاپ کتاب حکومت و مدیریت جامعه محلی و شهری ،هزینه چاپ کتاب نهادهای سیاسی ،هزینه چاپ کتاب حکومت محلی ،هزینه چاپ کتاب مستعمرات و استعمارگری ،هزینه چاپ کتاب قوانین بین‌الملل ،هزینه چاپ کتاب روابط بین‌الملل ،هزینه چاپ کتاب حقوق ،هزینه چاپ کتاب حقوق انگلستان و ویلز ،هزینه چاپ کتاب حقوق کانادا ،هزینه چاپ کتاب حقوق ایالات متحده ،هزینه چاپ کتاب حقوق فرانسه ،هزینه چاپ کتاب حقوق ملل ،هزینه چاپ کتاب آموزش و پرورش ،هزینه چاپ کتاب تاریخ آموزش و پرورش ،هزینه چاپ کتاب نظریه و کاربرد آموزش و پرورش ،هزینه چاپ کتاب جنبه‌های خاص آموزش و پرورش ،هزینه چاپ کتاب موسسات آموزشی خاص ،هزینه چاپ کتاب موسسات آموزشی خاص ،هزینه چاپ کتاب مجلات و گزارش‌های دانشگاه‌ها ،هزینه چاپ کتاب انجمن‌های دانشجویی ،هزینه چاپ