• 924
  • 927
  • 926
  • 928
  • 1128

مراحل چاپ کتاب

کپی برداری از مطالب این سایت حتی با ذکر منبع ممنوع میباشد و پیگرد قانونی دارد

 

با سلام و احترام خدمت نویسندگان عزیز

قبلا مراحل چاپ کتاب رو خدمتتون عرض کرده بودم اما الان میخوام به زبان خیلی ساده تر مراحل چاپ کتاب رو براتون توضیح بدم.

اولین چیزی که برای چاپ کتاب لازمه متن خام هست حالا نویسنده یا این متن رو به صورت فایل دستنویس داره  یا به صورت تایپ شده و نرم افزاری

مثلا اکثر کتابهای شعر و رمان دستنویس هستن و شاعر اکثر شعرهاشو یا تو دفتر یا سر رسید یا برگه هایی به صورت دستی نوشته و خیلی از نویسنده ها هم کتابشون رو خودشون تایپ کردن.

خب در این مرحله بعضی از ناشران تایپ قبول میکنن و بعضی هاشون تایپ قبول نمیکنن . ما هم کتاب رو به صورت دستی قبول میکنیم و هم به صورت ورد.

اگه کتاب به صورت دستی به ناشر تحویل داده بشه هزینه ی تایپ هم به هزینه هاتون اضافه میشه . البته هزینه ی تایپ متفاوته ممکنه از صفحه ای 500 تومان شروع بشه تا صفحه ای دو سه هزار تومان یعنی بستگی به متن داره که ساده باشه نباشه جدول داشته باشه نمودار زبان متن مثلا انگلیسی یا فارسی و  چیزهای دیگه

خب بعد از اینکه کتاب تایپ شد و تحویل ناشر داده شد باز شرایط ناشرها فرق داره . خیلی ناشران هر کتابی با هر محتوا و هر متن و ارزشی رو تایپ میکنن بعضا من کتابهایی دیدم که چاپ شده اصلا ارزش مصرف کاغذ هم نداشته . وقتی کتاب تحویل ناشر شد بعضی ناشران شورای بررسی و ارزیابی کتاب دارند که کتاب رو بررسی میکنند و اگه خوب بود بعدا کتاب رو چاپ میکنن و اگر متن قوی نباشه کتاب رد میشه

حتی بعضی ناشران برای همین بررسی هم هزینه میگیرن که کتاب رو داورهای معتبر بررسی کنن. بعضی دوستان تماس میگیرند که کتاب برای چاپ دارند مثلا کتاب شعر من همیشه قبل از هر گونه مشاوره میگم چند نمونه از شعراتون رو ارسال کنید چون بعضی دوستان حتی بلد نیستن قافیه تعریفش چی هست و شروع به شرودن شعرهای بدون وزن و محتوا میکنن که نمیشه این کتابها رو چاپ کرد چون اعتبار انتشارات هم زیر سوال میره.

ناشران قوی در که تعدادشون هم انگشت شمار هست در این مرحله مثلا برای کتابهای ترجمه بررسی میکنن ببینن که ایا این کتاب قبلا ترجمه شده یا نه  اگه ترجمه شده باشه دیگه چاپ نمیکنن. البته باید بگم یک کتاب رو صد نفر هم میتونه ترجمه کنه و مشکلی هم نداره و همانطور که میبینید مثلا کتاب شاهزاده کوچولو رو بالای بیست نفر ترجمه کرده اما ترجمه های خوبش مثل ترجمه احمد شاملو کم  پیدا میشه .

یا از نظر محتوایی بررسی میکنن اگه محتوای کتاب قوی نباشه کتاب رد میشه .

همچنین بررسی میکنن ببینن این کتاب که قراره چاپ بشه و کلی وقت روش گذاشته بشه ایا بعد از چاپ فروش داره یا نه.

اگه متن کتاب ضعیف باشه بررسی میکنن ببین ایا مشه کتاب رو ویرایش کرد و متن خوبی استخراج کرد یا نه اگه نشه ویرایش کرد باز کتاب رد میشه .

اگه کتاب این مراحل رو پشت سر گذاشت وارد مرحله اماده سازی میشه.

داخل پرانتز یک نکته رو عرض کنم این موارد بررسی کتاب که گفتم در تعداد خیلی کمی از انتشارات ها مورد بررسی قرار میگیره اکثر ناشرا به صورت بازاری هر کتابی که برای چاپ بفرستن قرار داد می بندن و اقدام به چاپ میکنن . یعنی بررسی خاصی صورت نمیگیره

خب مرحله ی بعدی بعد از اینکه کتاب مورد تایید ناشر قرار گرفت مرحله ی اماده سازی کتاب هست اماده سازی کتاب اماده سازی کتاب شامل مراحل طراحی جلد و صفحه ارایی ویرایش نمونه خوانی و نمایه نویسی و… میشه

بعد از اینکه یه صفحه ارایی اولیه انجام شد کتاب ثبت میشه یعنی ناشر یه شابک بهش اختصاص میده و بعد برای گرفتن فیپا به کتابخانه ملی ارسال میشه و بعد از گرفتن فیپا و درج فیپا داخل کتاب به ارشاد ارسال میشه تا مجوز نشر گرفته بشه.

نکته : دوستانی که برای چاپ کتاب عجله دارندو میخوان برای مصاحبه دکترا یا رزومه تحصیلی یا هر کار دیگه اقدام کنند معمولا دوس دارند کتابشون زودتر چاپ بشه . برای این دوستان میشه کتاب قبل از صفحه ارایی ثبت بشه تا فیپاش زودتر بیاد و همزمان کتاب صفحه ارایی بشه تا کارها عقب نیفته.

وقتی که صفحه ارایی و طراحی جلد انجام شد باید چندین مرتبه برای نویسنده ارسال بشه که نظرات خودش و اصلاحاتو بگه تا برطرف بشه .

طراحی جلد باید طبق سلیقه و درخواست نویسنده انجام بشه   نظرات نویسنده در طراحی مورد توجه قرار بگیره . البته در مواردی نویسنده خواسته های نابجا و غیر قابل قبول مطرح میکنه که باید برای نویسنده توضیح داد تا متوجه اشتباهات خودش بشه

جلد کتاب از مهمترین قسمتهای کتاب هست دقیقا مثل لباسهای ما هست که مردم در نگاه اول  لباس ما رو ببینن پیش داروی از افکار و چیزهای دیگه ما میکنن .

شاید یک کتاب متن خیلی خوبی داشته باشه اما به خاطر جلدش کسی نگاش نکنه که متوجه  متن خوبش بشه.

وقتی نویسنده کتاب رو تایید کرد و فیپا هم اومد کتاب به ارشاد فرستاده میشه  که مجوز بگیره.

نکته: کتابی که برای گرفتن فیپا به ارشاد ارسال میشه نباید حتی یک خطش جابجا بشه . یعنی هر چی که برای ارشاد ارسال شده تا مجوز بگیره باید همون چاپ بشه

تعداد صفحات نباید تغیر کنه

خب حالا کتاب مجوز گرفته و صفحه ارایی و طراحی جلد هم انجام شد باید کتاب به چاپخانه ارسال بشه تا چاپ بشه.

در این مرحله ما دو نوع چاپ داریم

چاپ دیجیتال و چاپ افست

چاپ دیجیتال مخصوص چاپ کتاب در تیراژکم هست  مثلا تعداد زیر دویست سیصد جلد یا حتی ده جلد

این روش برای افرادی که از فروش کتابشون مطمن نیستن یا هدفشون رزومه هست یا میخوان کتابشونو چاپ کننن بعد از ویرایش تعداد بالا چاپ کنن مناسب هست.

چاپ افست هم روش دوم چاپ هست که برای تعداد بالا مورد استفاده قرار میگیره

که شامل لیتو گرافی ، تهیه فیلم متن و لیتوگرافی، تهیه زینک متن و جلد کتاب، چاپ متن و چاپ جلد، صحافی و اماده شدن کتاب میشه.

چاپ افست رو توصیه میکنم زیر هزار تا نزنید اگه هدفتون بالای هزار جلد هست از چاپ افست استفاده کنید چون اینجوری مقرون به صرفه هست.

خب شاید فکر کنید کتاب چاپ شد و مراحلش تموم شده اما مرحله ی مهم کتاب اعلام وصول هست

اگه کتابی اعلام وصول نشه یعنی اصلا چاپ نشده

کتاب باید به خانه کتاب ارسال بشه تا چیزی که مجوز گرفته با چیزی که چاپ شده مطابقت داده بشه و ببینن دقیقا همون چاپ شده یا نه .

بعد از اعلام وصول کتاب در سایت خانه کتاب نمایه میشه. اگه کتابی نمایه نشه یعنی  مراحل چاپش تکمیل نشده

البته این کار یکی دو ماه بعد از چاپ کتاب انجام میشه

امیدوارم مطالب مفید بوده باشه

سعی کردم به زبان خودمانی براتون توضیح بدم

هر سوالی در این زمینه داشتید تماس بگیرید

09120617283

09354752333

09183775334

09191910208

برای اطلاع از هزینه ی تصویرگری و چاپ کتاب، تبدیل پایان نامه به کتاب، صفحه ارایی، چاپ کاتالوک و بروشور، طراحی جلد، طراحی پوستر تبلیغاتی و …  با ما تماس بگیرید

09183775334

09120617283

0935475233

لینک کانال تلگرامی ما

https://t.me/vashpub

لینک اینستاگرام

https://www.instagram.com/hosein_vash/

لینک سایر سایتهای ما

www.chapketab.com

www.hvash.ir

www.vashpub.ir

www.bookspub.ir

Www.chapketab.ir

www.chapoketab.ir

www.chapoketab.com

www.vashart.ir

کپی برداری از مطالب این سایت حتی با ذکر منبع ممنوع میباشد و پیگرد قانونی دارد