ناشران تک بنیاد و ناشران چند بنیاد – مشاوره چاپ کتاب

ناشران به اعتبار یا هرگونه اصل دیگری که نشر خود را با آن‌ها استوار می‌کنند، می‌توان به دو دسته اصلی تقسیم کرد:
1. ناشران تک بنیاد؛
2. ناشران چند بنیاد.
اگر قلمرو نشر را در محدوده‌ای در نظر بگیریم که سه فعالیت اصلی، شاخص آن باشد(پدیدآوردن، منتشرکردن و خواندن)، ناشر از این قلمرو بخشی یا بخش‌هایی را برمی‌گزیند و آن را مبنای فعالیت خود قرار می‌دهد. برای مثال اگر بگوید: محدوده من از پایان پدیدآوردن تا آغاز راه‌یافتن اثر به جامعه است، ناشر این محدوده با پدیدآوردن و چگونگی و مسائل آن کاری ندارد. توجه او به اثر پایان یافته و آماده است. بنابراین اثر آماده را در یک نسخه تحویل می‌گیرد و با سرمایه و تخصص و مهارت‌هایی که دارد آن را در کالبدی مادی و فرهنگی به نام کتاب در صدها و هزارها نسخه تکثیر می‌کند. او مبنای نشر خود را بر یک بنیاد می‌نهد و از این رو به او ناشر تک بنیاد اطلاق می‌شود(آذرنگ، 1380، ص49).
حال اگر ناشر قلمرو کار خود را گسترده‌تر فرض کند، جز مرحله منتشرکردن، مرحله یا مراحل دیگری را نیز در محدوده کاری قرار دهد، ناشر چند بنیاد است. ناشر چند بنیاد به تأثیر و تأثر ارکان طیفی از فعالیت می‌اندیشد که در تعریف او می‌تواند به هدف‌های حقیقی نشر یا به عبارت منصفانه‌تر به هدف‌هایی برسد که به گمان او آرمان نشر موفق است. میان هر سه رکن(پدیدآوردن، منتشرکردن و خواندن) ارتباط، تعامل و تأثیر و تأثر برقرار است و ناشر چند بنیاد این مجموعه پیوسته را با رابطه‌هایی که میان اجزای آن برقرار است، روی هم رفته قلمرو فعالیت خود می‌داند یا رابطه میان اجزا را به‌گونه‌ای که خود می‌خواهد، برقرار می‌سازد.
به طور کلی از دیدگاه ناشر تک بنیاد نشر چیزی جز تکثیر نیست و امکانات نشر ماهیتاً تکثیری است. از دیدگاه ناشر چند بنیاد، نشر فقط محدود به تکثیر نیست، بلکه نگرش، گستره و فعالیتی تولیدی است؛ تولید کالایی فرهنگی که حتی ممکن است جامعه به نیاز آن آگاه نباشد و به ضرورت آن نیاندیشیده باشد. نشر تکثیری بنا به طبیعتش به پیروی از امکانات موجود یا حداکثر استفاده از امکانات موجود میل می‌کند، و نشر تولیدی به رویدادگری میل دارد و نه تنها از امکانات موجود به بهترین وجه و به کمک همه دستاوردهای مدیریت بهره می‌گیرد، بلکه متناسب با هدف‌ها و آینده‌نگری‌های خود، امکانات و خدمات لازم برای تحقق آرمان‌ها را فراهم می‌آورد. از این رو نشر تکثیری اکنون‌بین و نشر تولیدی آینده‌بین، آینده‌گرا و رویدادگرا است(آذرنگ، 1380، ص42).

منبع:
آذرنگ، عبدالحسین. (1380). چون و چرایی در باب سیاست‌های نشر. تهران: کتابدار.

دپارتمان چاپ کتاب
نویسندگان و فرهیختگان گرامی سوالات خود در مورد نحوه ی اخذ مجوز چاپ کتاب، صفحه ارایی، طراحی جلد، استخراج کتاب از پایان نامه و تبدیل پایان نامه به کتاب، هزینه ها و مراحل چاپ کتاب، نحوه ی عقد قرارداد برای چاپ کتاب، نگارش پایان نامه و اکسپت مقالات ای اس ای (ISI) و ای اس سی و چاپ کتاب در تمام زمینه های مورد نظر با ما تماس بگیرید

پل های ارتباطی بین ما و شما

09120617283
شماره تماس: 09374804331
پست الکترونیک: khavanin.1360@yahoo.com
آدرس دفتر انتشارات: تهران – خیابان کارگر شمالی- بعد از خیابان ادوارد برون – پلاک ۱۴۰۷