فواید بهداشتی وضو غسل و نماز

اگر مطالب برایتان مفید بود برای دانلود کتاب کامل از طریق لینک زیر اقدام فرمایید

http://ktbr.ir/b29657

دانلود کتاب کلید بهشت

 

برای اطلاع از هزینه ی تصویرگری و چاپ کتاب، تبدیل پایان نامه به کتاب، صفحه ارایی، چاپ کاتالوک و بروشور، طراحی جلد، طراحی پوستر تبلیغاتی و …  با ما تماس بگیرید

09183775334

09120617283

0935475233

 

لینک کانال تلگرامی ما

https://t.me/vashpub

 

 

لینک اینستاگرام

https://www.instagram.com/hosein_vash/

 

لینک سایر سایتهای ما

www.chapketab.com

www.hvash.ir

www.vashpub.ir

www.bookspub.ir

Www.chapketab.ir

www.chapoketab.ir

www.chapoketab.com

www.vashart.ir

 

فواید بهداشتی وضو و غسل

پنج بار و یا حداقل سه بار شستن صورت و دست ها در شبانه روز، اثر قابل ملاحظه اي بر نظافت بدن دارد و همچنین مسح کردن سر و پا نیز باعث تحریک اعصاب آن ناحیه می گردد (کوهپایی و دیگران، 1390).

دلاور(1389) ارتباط وضو و سیستم اعصاب مرکزي را این گونه بیان کرده است: «امروزه دانش نوروفیزیولوژي پیشرفت زیادي کرده و هر روز قسمتی از اعمال بسیار پیچیده این سیستم کشف می شود و برخی از این یافته ها، ما را با گوشه اي از حکمت برخی از احکام الهی آشنا می کند.

ما اعصابی را در سراسر بدن داریم که بعضی از حس ها مثل حس لمس، درد، سرما، گرما و فشار را به مغز منتقل می کنند و در مغز (قشر حسی) این پیام ها درک می شوند و حس هر قسمتی از بدن به قسمت خاصی از مغز منتقل می گردند. هر قسمتی از قشر حسی به بخش معینی از بدن مرتبط است و اگر این قسمت ها را به هم وصل کنیم، شکل یک آدمک (آدمک حسی) به دست می آید (دلاور، 1389).

تناسب اندام هاي آدمک حسی شبیه به انسان واقعی نیست، یعنی اعضایی مثل صورت و دست ها خیلی بزرگ هستند در حالی که تنه و پا کوچک اند و کف پا بزرگ است. در این آدمک اعضایی که بزرگ هستند، حساسیت بیشتري دارند (گیرنده هاي حسی بیشتري دارند). اگر به نقشه آدمک حسی توجه کنیم، می بینیم که اعضای بزرگ آن تقریباً همان اعضایی هستند که در هنگام وضو گرفتن مرطوب می شوند (مرعشی، 1999).

امروزه ثابت شده است که در نوروفیزیولوژي، تحریکات حسی میزان هوشیاري را بالا می برند. با توجه به نقشه آدمک حسی در جریان وضو، صورت، ساعد و کف دست ها، جلوي سر و روي پاهاي آدمک حسی یعنی قسمت اعظم قشر حسی تحریک می شوند و هوشیاري به سطح بالایی می رسد در حالی که تنها بخشی از سطح بدن مرطوب شده است و اگر تمام بدن شسته شود، چیز زیادي به تحریک ناشی از وضو افزوده نمی شود.

تصویری از آدمك حسّی مغز

میلیون ها عصب در بدن انسان موجودند که با تحریک الکتریکی این اعصاب، انتقال پیام صورت می پذیرد. در اثر شارژ بار در این اعصاب، به دور آن ها یک میدان تشکیل می شود و میدان مغناطیسی بدن در اثر فعالیت هم زمان میلون ها عصب به وجود می آید که میدان حیاتی نام دارد .

میدان هاي مغناطیسی خارجی باعث ایجاد خلل در میدان مغناطیسی بدن می شوند و چون حدود دو سوم بدن انسان را آب تشکیل می دهد و ملکول آب دو قطبی است، زمانی که بدن در معرض یک میدان مغناطیسی قرار گیرد، این ملکول ها در جهت آن میدان قرارگیری می کنند و این موجب می گردد که نظم میدان مغناطیسی بدن به هم بخورد.

علاوه بر عوامل خارجی، یک سري عوامل داخلی نیز وجود دارند که باعث ایجاد اختلال در میدان بدن می شوند. مهم ترین آن بارهاي الکتریکی هستند که در هنگام شارژ بار در عصب از اطراف آن به وجود می آیند و به صورت الکتریسیته ساکن در بافت هاي بدن ذخیره می شوند و میدان مغناطیسی حاصل از این بارها در میدان بدن ایجاد خلل می کنند. این بارها در نقاطی که تراکم اعصاب حسی بیشتر است، بیشتر ذخیره می شوند که از جمله این نقاط ناحیه سر، صورت، دست ها و مچ پا به پایین است که در این اعضا سر اهمیت بیشتري دارد، چون بارهاي ذخیره شده در آن باعث خلل در امواج و میدان مغناطیسی مغز می شوند.

این نواحی، در واقع همان محل هایی هستند که هنگام وضو شسته می شوند و تحقیقات نشان داده اند بهترین راه دفع این بارهاي زاید، استفاده از یک ماده رسانا است که ارزان ترین و بی ضررترین ماده آب است.

اما نکته بسیار شگفت انگیز این است که اگر انسان در هر نقطه از زمین رو به قبله بایستند، میدان مغناطیسی بدن با میدان زمین اطباق می یابد و در مدتی که در نماز است، میدان مغناطیسی بدنش منظم می گردد.

غسل نیز به روح آدمي طراوت و نشاط مي بخشد و يك نورانيت معنوي ويژه‌اي در شخص ايجاد مي كند و مفهوم کنایی آن، این است که از فرق تا قدم در راه اطاعت پروردگار گام بر می دارد.غسل در سلامت جسم هم اثرات شاياني مي‌گذارد.در احكام اسلامي غسل‌هاي مختلفي وجود دارد كه هر يك مي‌تواند در راستاي فلسفه و علت‌هاي خاصي مستحب يا واجب شده باشند. به عنوان نمونه،يكي از علت‌هايي كه سبب شده است غسل كردن در روز جمعه مستحب شود، اين است كه معمولاً در اين روز اجتماعات زيادي از جمله نماز جمعه برپا مي‌گردند و مردم دور و نزديك در يك جا و در كنار هم گرد می آيند.بنابراين،شستشوي بدن به بهانه غسل،بهداشت و پاكيزگي جسم و محيط را تأمين و از طرفي با از بين بردن بوي عرق و…، انس ميان افراد را بيشتر مي‌كند(کوهپایی و دیگران، 1390).

 

 

 

 

 

 

 

شرح سازمان بدنی مناطق حركتی قشر مغز

چرا انسان باید برای خروج منی غسل کند؟

جواب از نظر پزشکی: در بدن انسان سلسله اعصاب نباتی فعاليت می‌کنند به‌ نام‌‌های اعصاب سمپاتيک و پارا‌سمپاتيک. اين دو سلسله اعصاب در تمام بدن پخش شده اند وهمه بدن را تحت پوشش قرار می دهند.

با درست کارکردن اين دو سلسله اعصاب، بدن به طور دقيق کار می‌کند و هيچ مشکلی نخواهد داشت، ولی گاهی مشکلات و جرياناتی رخ می‌دهند که عملکرد اين دو سلسله اعصاب به ‌هم می‌ريزد. يکی از جريانات ارگاسم یا همان اوج لذت جنسی است که در اين صورت اعصاب سمپاتيک فعاليت خودش را از دست می‌دهد يا کم می‌شود و اعصاب پارا‌سمپاتيک فعاليتش زياد شده و غالب و پيروز در ميدان است و اين مورد ثابت شده است که يکی از چيزهایی که می‌تواند اعصاب سمپاتيک را فعال کند، رسيدن آب به آن است (مکارم شیرازی، 1371، ج4، ص292).

جناب آقای حسن رضا رضايي، به نقل از احمد محمد سليمان می‌نويسد: «چون منی دارای مقداری مايع لزج موسوم به موسين است، اطراف سوراخ‌های بدن را به خوبی می‌گيرد و تنفس را با مشکل مواجه می‌کند. لازم به ذکر است کهبدن انسان دارای دو ‌ميليون سوراخ است که مبادله گازی (اکسيژن) با هوای بيرون را دارد و غسل کردن، اين سوراخ‌ها را باز کرده و تنفس را راحت می‌کند. در نتيجه بدن انسان راحت‌تر می‌تواند اکسيژن از هوای بيرون بگیرد» (رضایی، 1384).

عباس نژاد می نویسد: «خارج شدن منی یک عمل موضعی مثل بول نیست که تنها با شستن محل مورد نظر اثرش از بین رود و اثر آن در تمام بدن آشکار می شود و تمام سلول هاي بدن در یک حالت سستی مخصوص فرو می روند و این نشانه تأثیر آن بر تمام اجزاي بدن است (عباس نژاد، 2007).

در صورت نبودن آب، می توان با خاک تیمم کرد. اما خاك مظهر میکروب و انگل است پس چرا از آن استفاده می شود؟

در پاسخ باید گفت که خاک ذاتاً پاك است. قرآن هم اشاره به خاك پاك می کند نه هر خاکی، در ضمن خاك بهترین ماده ضد عفونی کننده و قدرت میکروب کشی را هم دارد.

پس معلوم شدکه طهارت به عنوان راز و حکمت عبادت تعیین شده و مراد طهارت ظاهري نمی باشد، چرا که در مورد تیمم هم می فرماید «تیمم کنید تا پاك شوید». طهارت معنوي پاك شدن از غرور و کبر است (دلاور، 1389).

فواید بهداشتی غسل:

برخی از پزشکان در مورد فواید بهداشتی طهارت به ویژه بعد از مقاربت می نویسند:

  1. نشاط بخشیدن به بدنو ورزیده شدن آن از طریق تحریک پایانه های عصبی موجود در پوست.
  2. کاهش احتقان خون در پوستو دستگاه تناسلی و دفع خون های جمع شده در این قسمت ها به سایر قسمت های بدن به ویژه قلب و مغز.
  3. غسلیک فعالیت عضلانی است که موجب نشاط قلب و حسن جریان خون در بدن و ورزش عضلات ارادی بدن است.
  4. تأمین سلامتی پوست تا بهتر بهوظایف متعدد خود که از مهمترین آنها، انتقال احساسات و تنظیم دمای بدن و حفظ سلامتی بدن است، عمل نماید.
  5. زدودن سلول های مرده، مواد چربی زایدو گرد و غبار و سایر آلودگی ها از پوست (دیاب وقرقوز، 1371،ص 130؛ رضایی اصفهانی، 1381،ج2،ص 358).

فواید خاص غسل مس میت:

در سطح پوست بیمار تعداد زیادی میکروب وجود دارد. و از دکتر صدرالدین نصیری نقل می کنند که: «در هر سانتی متر مربع تقریباً 000/40 میکروب وجود دارد. برخی از میکروب ها هم پس از مرگ بیمار قوی شده و افزایش می یابند. در این هنگام سطح پوست، محل و کانون مهم سرایت و انتشار مستقیم بیماری های عفونی می باشد. شرع مقدس اسلام، بدن میت را پیش از شستن پلید دانسته و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ها نسبت به کسانی که بدن میت را مس کنند (و دست بمالند)، غسل را لازم دانسته و شستن موضع آلوده را کافی ندانسته تا از آلوده شدن اشخاص به میکروب ها به قدر امکان جلوگیری شود.» (افتخاریان، 1362، ص 28-29).

 

اثر وضوي نماز بر سلامت  وپاکی بدن

يكي از مقدمات واجب نماز، داشتن طهارت، بويژه وضو است. نماز كه به عنوان «ستون دين» از آن نامبرده مي‌شود، بدون طهارت قبول نيست. حتي نمازهاي نافله و مستحبي هم بايد با وضو همراه باشد. به طور كلي اگرانسان مقيد باشد كه براي پنج نماز واجب يوميه‌ي خود، درپنج نوبت وضو بگيرد،‌الزاماً پنج مرتبه نيز قسمت‌هايي از بدن خود را شست‌وشو مي‌دهد. البته براي كارهاي ديگري نظير: قرائت قرآن، دعاها و زيارات و… مسلمانان وضو مي‌گيرند.

نظافت و بهداشت دست و صورت در متن امور واجب ديني اختياري نيست و جزء واجبات است. وضو به عنوان مقدمه نماز، روشن‌ترين تأثير را در نظافت و بهداشت برخي از اعضاي بدن دارد. امام صادق(ع) براي وضو چهار اثر را برمي‌شمارد كه عبارتند از:

  • پاكي از آلودگي‌هاي جسمي و روحي
  • برطرف شدن كسالت‌هاي جسمي و روحي
  • رهايي از خواب‌آلودگي
  • پاكي دل براي آمادگي قيام در پيشگاه خداوند

بنابراين وضو در يك نگاه ژرف، يكي از دستورات بهداشتي مهم اسلام است كه در خالصانه‌ترين حالت هر مسلماني، يعني نماز نقش كليدي و اساسي دارد.

نكته مهمي كه در دستورات اسلام قابل دقت است، نحوه‌ي وضو است. شايد براي بسياري از افراد اين سوال پيش بيايد كه چرا بايد حتماً حالت شستن دست‌ها در وضو چنان باشد؟ بدون شك هيچكدام از اين دستورات بدون حكمت نيست. يكي از حكمت‌هاي آن، ايجاد روح اطاعت‌پذيري مطلق انسان مسلمان در دین است. هماهنگی بسیار ظریفی بین نظافت جسم وطهارت روح وروان انسان مقید به انجام تکالیف وجود دارد.

در اسلام، براي وضو گرفتن، مستحباتي در نظر گرفته شده، كه اگر در آنها دقت كنيم آثار بهداشتي ارزشمندي در آنها خواهيم ديد. يكي از مستحبات وضو ، مضمضه كردن است. در رساله‌هاي علميه گفته شده كه قبل از انجام واجبات وضو و پس از شستن دست‌ها و قبل از وضو، سه مرتبه آب در دهان مضمضه و دور ريخته شود.

حال اگر انسان تنها براي پنج نوبت نماز بخواهد وضو بگيرد و در هر وضو سه مرتبه آب در دهان مضمضه كند، بطور قطع، بسياري از آلودگي‌هاي دهان كه به واسطه‌ي باقيمانده‌هاي غذا در لاي دندان‌ها ايجاد مي‌شود،‌از اين طريق برطرف مي‌گردد. اين ، از مهمترين آثار بهداشتي است كه بر اين عمل مستحب ياد شده به عنوان مقدمه وضو، مترتب مي‌باشد. يكي ديگر از اعمال مستحبي قبل از وضو، استنشاق آب در بيني است. يعني فضاي تنفس انسان مسلمان در هر شبانه‌روز، حداقل نه يا پانزده مرتبه، همراه با وضو شستشو شود.

پيامبر اكرم (ص) مي‌فرمايند:

« در مضمضه  و استنشاق هنگام وضو مبالغه كنيد و اينكار را با دقت بيشتري انجام دهيد، زيرا اين‌كار باعث غفران الهي و تنفر شيطان مي‌شود[1].

 

اثر وضو بر بهداشت چشم

در روايتي از پيامبر (ص) مي خوانيم: « در هنگام وضو، چشم‌ها را باز نگه داريد.[2]»اینکار اثر بسیار زیادی بربهداشت چشم وافزایش نور دیده دارد.ودر حدیث دیگری می خوانیم:

« به بركت چشم باز كردن هنگام وضو، آتش دوزخ از اين چشم‌ها دور مي‌شود.»

در ادامه به بررسی فواید جسمی نماز می پردازیم که آقای ملک محمدی (1376) در کتاب خود به برخی از آنها اشاره کرده است

 

ميدان مغناطيسي بدن انسان و تأثير نماز بر آن

هارولديور از دانشگاه ييل براي اولين بار با انجام يك آزمايش ساده، به وجود ميدان مغناطيسي در اطراف موجود زنده پي‌برد. او با توجه به يك مولد الكتريكي كه در آهن‌ربا در داخل سيم‌پيچ دوران مي‌كند و جريان توليد مي‌كند،‌سمندري را در يك ظرف آب‌نمك قرار داد و ظرف رابه دور سمندر چرخاند. الكترودهايي كه در اين ظرف وجود داشتند و به يك گالوانومتر حساس متصل شده‌بودند، يك جريان متناوب را نشان مي‌دادند.

زماني كه بور اين آزمايش را بدون سمندر انجام داد، گالوتنومتر هيچ جرياني را نشان نداد. اين بدان معنا بود كه در اطراف موجود زنده ميداني وجود دارد كه خاصيت مغناطيسي هم دارد. بور اين وسيله را بر روي دانشجويان داوطلب خود امتحان كرد و مشاهده نمود كه اين ميدان در بدن انسان هم وجود دارد و كاملاً تابع رويدادهاي اساسي زيست شناختي بدن است. او اين ميدان را حياتي ناميد چون هرگاه حيات از بين برود، ميدان حياتي هم از بين مي‌رود. به گونه‌اي كه يك سمندر مرده در دستگاه هيچ پتانسيلي به وجود نمي‌آورد.

تشكيل ميدان مغناطيسي بدن

همانگونه كه مي‌دانيد، در بدن ما ميليون‌ها عصب وجود دارد كه كار انتقال پيام در بدن ما بوسيله تحريك الكتريكي اين عصب‌ها صورت مي‌گيرد. در اثر شارژ بار در اطراف آنها در بدن ما يك ميدان تشكيل مي‌شود و ميدان بدن ما در اثر فعاليت همزمان ميليون‌ها عصب به وجود مي‌آيد.

امواج مغزي : دستگاه موج نگار مغز چهارنوع منحني از امواج مغزي را ارائه مي‌دهد كه عبارتند از :

آلفا، بتا، دلتا و تتا .

ريتم‌هاي دلتا كندترين امواج مغزي با تناوب از 1تا3 دور در ثانيه بوده و اغلب در خواب عميق ظاهر مي‌شوند. به نظر مي‌رسد كه ريتم‌هاي تتا كه داراي تناوب 4تا7 دور در ثانيه مي‌باشند  به خلق و خوي بستگي داشته باشند. ريتم‌هاي آلفا از 8 تا 12 دور در ثانيه ، در اوقات تفكر و تأمل آزاد رخ داده و در صورت تمركز حواس و توجه قطع مي‌شوند و بالاخره ريتم‌هاي بتا با تناوب 13 الي 22 دور در ثانيه، ظاهراً منحصر به نواحي جلويي مغز، يعني جايي كه فعاليت‌هاي پيچيده مغزي رخ مي‌دهد مي‌باشند. امواج آلفا امواج بسيار مهمي هستند كه بوسيله هانس‌برگر آلماني كشف شدند و به گفته وي با نوعي هوشياري و خودآگاهي معطوف به درون ظاهر مي‌شوند و تغييرات فيزيولوژي مهمي در بدن ايجاد مي‌كنند.

ميدان مغناطيسي بدن و امواج مغزي درمعرض خطر

حتماً تا به حال درباره خطرات گوشي‌هاي موبايل يا زندگي درنزديكي نيروگاه‌هاي برق چيز‌هايي شنيده‌ايد. بنابر تحقيقات پروفسور لاي امواج مغناطيسي كه از نيروگاه‌هاي برق يا وسايل برقي مثل سشوار و ريش‌تراش برقي و… ساطع مي‌شود به دي ان اي سلول‌هاي مغزي آسيب مي‌رساند و قابليت ترميم را در آنها از بين مي‌برد. ميدان‌هاي مغناطيسي خارجي علاوه بر آسيب به دي‌ان اي مغز اثر منفي ديگري به بدن دارند. اين ميدان‌ها باعث اختلال در ميدان مغناطيسي طبيعي بدن مي‌شوند. همانطور كه مي‌دانيد نزديك به 70% از بدن ما را آب فراگرفته و مولكول‌هاي آب به صورت دوقطبي هستند و زماني‌كه ما در معرض يك ميدان مغناطيسي خارج قرار مي‌گيريم، اين مولكول‌ها در جهت آن ميدان قرار مي‌گيرند و اين پديده باعث مي‌شود نظم ميدان مغناطيسي ما به هم بريزد.

علاوه بر عوامل خارجي يكسري عوامل داخلي نيز وجود دارند كه باعث مي‌شوند اختلال در ميدان بدن ايجاد شود. مهمترين آنها بارهاي الكتريكي هستند كه هنگام شارژ بار در عصب در اطراف آن به وجود مي‌آيند و به صورت الكتريسيته ساكن در بافت‌هاي بدن ذخيره مي‌شوند و ميداني كه در اطراف اين بارها به وجود مي‌آيند در ميدان بدن ايجاد خلل مي‌كنند. اين‌بارها به خصوص در نقاطي كه تراكم اعصاب بيشتر است ذخيره مي‌شوند و به دليل اين كه تراكم زيادي دارند و هم در نزديكي عصب‌هاي بيشتر و مهمتري قرار دارند براي بدن به شدت مضر هستند.

از جمله اين نقاط ناحيه سر و دست‌ها و قسمت مچ‌‌پا به پايين است و در بين اين سه قسمت، سر اهميت ويژه‌اي دارد چون بارهاي ذخيره شده در آن علاوه بر ايجاد خلل در ميدان مغناطيسي مغز باعث اغتشاش در امواج مغزي نيز مي‌شوند. به ظاهر ما روزانه تنها دقايقي را در معرض ميدان مغناطيسي هستيم، مثل موبايل يا سشوار و غيره. اما در طول دوران زندگي خود در معرض ميداني بسيار قوي هستيم و آن ميدان مغناطيسي زمين است . عوامل داخلي اغتشاش در ميدان بدن ما هم فعاليت‌هاي حياتي و اجتناب‌ناپذيري هستند كه در تمام طول عمر ما در جريان هستند پس چگونه مي‌توان اثرات سوء آنها كه باعث اختلال در بدن ما و بيماري‌هايي مثل سرطان مي‌شوند را خنثي كرد؟

در اينجاست كه بايد گفت خداوند راه حل تمام اين سوالات را در يك عمل ساده كه امكان آن براي همه‌ي افراد وجود دارد و بيش از چند دقيقه هم وقت نمي‌برد و هيچ ضرري هم ندارد به انسان هديه داده و آن نماز است.

نماز و ميدان مغناطيسي

آنگونه كه از تصاوير به دست آمده از ميدان مغناطيسي زمين مشاهده شده است، بطور شگفت‌انگيزي اگر انسان در هر نقطه از زمين رو به قبله بايستد، ميدان مغناطيسي بدنش بر ميدان مغناطيسي زمين منطبق مي‌گردد و در مدتي كه درنماز است ميدان بدنش منظم مي‌شود. يكي از نكات بسيار جالبي كه پروفسور بور به آن دست يافته بود، اين بود كه دريافته بود كه در بدن تمام دانشجويان مونث ماهي يكبار تغيير ولتاژ شديد ايجاد مي‌شود و ميدان بدن به منظم‌ترين حالت خود مي‌رسد و به همين دليل است كه زنان نيازي ندارند در اين مدت نماز بخوانند. اخيراً هم كشف شده است كه قلب زنان منظم تر و قوي‌تر از مردان مي‌زند ودليل آن همين تغيير ولتاژ است.

وضو و بارهاي الكتريكي

همانطور كه قبلاً اشاره شد بارهاي زائدي كه در اثر تحريكات الكتريكي اعصاب به وجود مي‌آيند هم بر ميدان بدن و هم بر امواج مغزي اثر سوء دارند و اين اثرات در نواحي‌اي كه اعصاب در آنها تحريك بيشتري دارند، خطرات جدي‌تري ايجاد مي‌كنند و بايد هرچه سريعتر از آن نواحي دور شوند. به طرز حيرت‌آوري مي‌بينيم كه اين نواحي دقيقاً نواحي هستند كه در وضو شسته مي‌شوند و بنابر تحقيقات صورت گرفته بهترين راه دفع اين بارهاي زائد استفاده از يك ماده رساناست كه سريعترين و ارزانترين و بي‌ضررترين ماده براي اين كار آب است و جالب اينجاست كه آب هرچه خالص‌تر باشد سريعتر بارهاي ساكن را از بدن ما به اطراف گسيل مي‌دهد و هيچ مايعي مثل آب خالصي كه در وضو به انسان سفارش شده اين اثر را ندارد.

 

نماز، وضو وامواج مغزي

با دفع بارهاي زائد بدن در وضو امواج مغزي در ايده‌آل‌ترين حالت قرار مي‌گيرند. علاوه بر آن حالت تمركزي كه در هنگام نماز در انسان به وجود مي‌آيد، تشعشع امواج آلفا و نيز توانايي مغز در توليد اين امواج را افزايش مي‌دهد(محمود زاده، 1389).

تأثیر نماز بر بهداشت خواب:

ايجاد بهداشت خواب، يك ركن مهم بهداشت رواني و جسمي به حساب مي آيد و هر عاملي كه در تنظيم بهداشت خواب مؤثر باشد، پيشگيري كننده و حتي درمانگر بسياري از بيماريهاي جسمي و رواني است. امروزه نخستين اصلي كه در ايجاد بهداشت خوابت وسط جديدترين منابع علمي دنيا توصيه مي شود، بيدار شدن هر صبح سر يك موقع مشخص است.

يك نگاه كلي به جدول اوقات شرعي نشان مي دهد كه وقت نماز صبح، در تمام طول سال با در نظر گرفتن تغييرات ناشي از حركات وضعي و انتقالي زمين، زمان ثابتي است و اقامه كننده نماز صبح، با برخاستن پس از اذان، در واقع اساسي ترين گام را در جهت رعايت بهداشت خواب و در نتيجه آن، سلامت بدني و تعادل رواني برداشته است.

 

تأثیر نماز بر شادابي جسم و روان

پيامبر اكرم (ص): «مؤمن، شوخ و لبخند بر دهان و منافق بدخلق و گره بر ابرو می باشد».

دانش پزشكي در قرن حاضر به وضوح مي داند اشخاصي كه بسیار می خندند نسبت به کسانی که به اصطلاح با خودشان نيز قهرند! و بدبينانه به زندگی می نگرند و عبوس هستند، بسيار كمتر دچار بيماري هاي جسمي و رواني مي شوند. به اين ترتيب، هر عاملي كه موجب شادابي انسان گردد، در واقع به سلامتي جسم و روان او كمك كرده است. اما نكته بسيار مهمي كه دانش پزشکی به بشر آموخته است، اين است كه شادابي و افسردگي انسان پيش از آنكه تحت كنترل اراده او باشد، زير فرمان تغييرات مواد شيمايي در سلسله اعصاب مركزي انسان است.

مثلاً افزايش يك ماده شيميايي به نام « دو پامين» در بدن سبب مي شود که انسان، بدون آنكه خود بخواهد، دچار ناراحتي شود و كاهش اين ماده نيز سبب شاد شدن غير ارادي انسان خواهد شد (کاپلان و سادوک، 1375).

از جمله اين مواد شيميايي كه به طور غير ارادي سبب شادي انسان مي شود، ماده اي به نام «كورتيزول» مي باشد كه ميزان آن در بدن انسان در ساعات سحرگاهي به شدت افزايش مي يابد(کاتزونگ، 1381). و در صورت بيداري انسان در اين ساعات، لذت و شعف سرمست كننده اي نصيب او مي شود كه بي شك بر زندگي او در تمام طول روز تأثیر گذار است.

به اين ترتيب واضح است که نماز واجب صبح،موجب شادابي انسان می شود و يك نتيجه مهم اين شادابي، سلامت جسم و روان خواهد بود(ملک محمدی، 1376).خواب نوشین بامداد رحیل باز دارد پیاده را ز سبیل.

صبح خيزي و سلامت طلبي چون حافظ     هرچه كردم همه از دولت قرآن كردم

تأثیر نماز بر آرامش عضلات

دانش پزشكي به اثبات رسانده است كه اگر شخصي در ساعت حدود 10 شب بخوابد و حدود ساعت 5 صبح از خواب بيدار شود (يعني حدود 7 ساعت خواب) در ساعت حدود 1 بامداد، در بدن او برخي مواد شيميايي شبه مورفين كه به عنوان گروهي اندورفين ها و انکفالين ها نامگذاري شده اند، ترشح مي شوند كه اين مواد بر روي قسمتهاي مختلف بدن از جمله عضلات اسكلتي، اثر مستقیم دارند و منجر به راحتي[3]عضلاني در طول روز آينده براي فرد مي شوند.

اما اگر شخص در ساعت حدود 12 شب بخوابد و صبح روز بعد ساعت 10 صبح از خواب برخيزد (يعني حدود 10ساعت خواب)، اندروفين ها و انكفالين ها به مقدار كافي ترشح نمی شوند و در نتيجه، سبب مي شود با اين كه اين شخص حدود 3 ساعت بيشتر از شخص قبلي خوابيده است، از آرامش و استراحت عضلاني به اندازه كافي بهره مند نشود.

فريضه نماز صبح، انسان را خود به خود به سوي يك آرامش عضلاني ناشي از مواد شيميايي درونزا سوق مي دهد (ملک محمدی، همان).

تأثیر نماز بر بيماري فشار خون

منابع جديد علمي براي كنترل فشار خون چهار روش درمان اوليه و بسيار مهم غير دارويي را مورد توجه قرار مي دهند:

  1. كاهش دادن اضطراب و استرس ها
  2. كاهش يا عدم مصرف الكل
  3. كم كردن وزن
  4. انجام ورزش هاي سبك به طور منظم در شبانه روز

نمازهاي واجب روزانه، در ايمن كردن انسان در مقابل استرس ها و مشكلات گوناگون زندگي نقش مهمی را ايفا مي كنند و نيز با توجه به الزامي كه نماز به شخص نمازگزار مبني بر عدم مصرف مشروبات الكلي مي دهد، مي توان اين امر را قدم مؤثري در پيشگيري و كنترل فشار خون تلقي كرد.

از طرفي نماز با حركات موزون و قيام و قعود و ركوع و سجود منظمي همراه است كه قابل مقايسه كامل با يك نرمش سبك روزانه مشابه آنچه كه در درمانهاي غير دارويي فشار خون توصيه مي شود، مي باشد.همچنين در دین اسلام، پرخوري و شکم بارگي منع شده است ( نراقی، 1385).

بنابراین هر چهار درمان غير دارويي مذكور، براي كنترل و پيشگيري افزايش فشار خون در وراي احكام نوراني نماز نهفته است.

تأثیر نماز بر عفونت كليه و مجاري ادراري

چنانچه ادرار پس از تشکیل شدن، به موقع از مثانه تخلیه نشود، به حالبها و حتي كليه باز مي گردد و همين برگشت، سبب ايجاد استعداد ابتلا به عفونت کلیه در فرد می شود. و به اين ترتيب كساني كه در شبانه روز بنا به هر علتي به ندرت ادرار خود را تخلیه مي كنند به طور جدي در معرض خطر هستند.

در رسايل فقهي توضيح المسايل، خروج ادرار، مدفوع و گاز معده از مبطلات وضو نام برده شده است و اين موضوع سبب مي شود كه شخص نمازگزار و احياناً دائم الوضو، براي پرهيز از ابطال عبادتش به طور معمول و برحسب عادت، قبل از وضوبه تخليه ادرار بپردازد (تعبيه توالت در مجاورت وضو خانه مساجد در واقع به منظور پاسخ به اين عادت سلامتي بخش صورت مي گيرد.)

به اين ترتيب حداقل سه بار دفع ادرار از بدن در فواصل زمانی مناسب و در حدي كه براي يك انسان طبيعي لازم است، فرد را در مقابل ابتلا به عفونتهاي كليه و دستگاه ادراري مصون مي سازد. (ملک محمدی، 1376).

تأثیر نماز بر عفونتهاي گوارشي

امروزه دانش پزشكي عامل انتقال بسياري از عوامل عفوني را اصطلاحا ًمدفوعی-دهاني[4] می داند كه يك گروه عمده از اين عوامل عفوني داراي اين ويژگي هستند كه پس از رفتن به دستشویی بر روي دست باقي مي مانند و بعداً در موقع غذا خوردن و از طريق دهان وارد بدن مي شوند و ايجاد بيماري مي نمايند.

فرمان وضو كه در آيه 9 سوره مباركه مائده در قرآن مجيد صادر شده است، به صراحت امر به شستشوي دستان (تا آرنج) مي كند و 14 قرن پيش با بيان دستوري پيرامون نماز، پيام آور نكته اي مي شود كه علم بشري در آستانه قرن بيست و يكم به اهميت بيش از پيش آن دست يافته است.

هم زمانی اوقات نماز با سه وعده معمول غذايي (صبحانه و نهار و شام) يا حتي وعده هاي غذا هنگام روزه داري (سحر و افطار) سبب مي شود كه شخص نمازگزار موقع انجام وضو (كه معمولاً متعاقب رفتن به دستشویی نيز هست) خود به خود به شستشوي دستها بپردازد و هر گونه عامل بيماري زاي عفوني را از دستهاي خويش بزدايد (ملک محمدی، همان).

تأثیر نماز بر ايمني حواس

اينك به نظافت صورت می رسیم كه آن نيز در آيه 9 از سوره مباركه مائده به عنوان يك فرمان الهي بر عموم مسلمانان واجب شده است.

در اهميت نظافت صورت شايد همين نكته كافي باشد كه چهار حس از مجموع حواس پنجگانه بشري در وابستگي كامل با صورت هستند. تماس آب كه منشأ پاكيزگي و حيات است ، با صورت، از نظر مقابله با آلودگيهايي كه ممكن است در چشم، بيني، دهان، پوست صورت و … ايجاد بيماري كند مهم است. به خصوص كه حين وضو، استفاده از شانه و مسواك نیز سفارش شده است.

با توجه به اين نكته مهم است كه دو راه عمده ابتلا به عفونتها (دهاني و استنشاقي) هر دو مربوط به محدوده صورت هستند، حداقل 3 بار شستشوي صورت، هر گونه آلودگي محيطي را از آن می زداید (ملک محمدی، همان).

تأثیر نماز بر عفونت هاي تنفسي

از جمله مواردي كه حين وضو مورد توصيه مؤكد قرار گرفته است، سه بار چشيدن و استنشاق آب سرد و پاك است و حتي شستن قسمتي از درون بيني نیز توسط برخي از علماي شيعه واجب اعلام شده است[5].

چنانچه مسلمين در مقدمات نماز و حين وضو، دستور اسلامي استنشاق آب سرد[6]را اجرا نمايند، همه روزه چند نوبت ميكروبهاي مجرای تنفس را زدوده و آن را تميز و پاكيزه مي نمايند و بدين ترتيب از بروز بيماريهاي متعدد تنفسي در امان خواهند بود(ملک محمدی، همان).

تأثیر نماز بر بيماريهاي دهان و دندان

پيامبر اكرم (ص): «دو ركعت نماز با مسواك بهتر از هفتاد ركعت بدون آن است».

دين مبين اسلام از قرن ها پيش با توصيه هاي مؤكد، مسلمانان را به سمت اين نكته درخشان بهداشتي هدايت نموده است تا جايي كه پيامبر اكرم (ص) مي فرمودند: «اگر بر امتم سخت نمي شد مسواك زدن را واجب مي كردم» و حتي در حديثي ديگر نحوه مسواك زدن را از بالا به پايين و از پايين به بالا ذکر نموده اند كه مطابق با جديدترين توصيه هاي علمي درباره روش مسواك زدن است.

علاوه بر آن در كتب گوناگون فقهي و عبادي اسلام، دستورات مؤكد مبني بر مسواك زدن هنگام وضو گرفتن و نماز خواندن آمده است و با توجه به اين كه نمازگزار روزانه حداقل 3 بار وضو مي گير ، چنانچه قبل از هر وضو اقدام به مسواك زدن كند، از حداكثر پاكيزگي لازم براي پيشگيري از تمامي بيماريهاي دهان و دندان برخوردار مي شود.

مسواك زدن، سنت همه‌ي انبياء الهي است. مسواك زدن از اخلاق انبياست[7]. پيامبر قبل از هر نماز و بعد از هر خواب مسواك مي‌زدند[8].

اگر چه مسواك زدن، به عنوان يك تكليف واجب نامبرده نشده، ولي بسيار مورد تأكيد و توصيه ائمه معصومين قرار گرفته و حتي براي آن اجر و ثواب مترتب شده است. يكي از مستحبات وضو اين است كه همراه با وضو مسواك هم زده شود.

پيامبر اكرم فرمودند: مسواك زدن دوازده فايده دارد.

  • آلودگي‌ دهان را از بين مي‌برد.
  • دندان‌ها را سفيد مي‌كند.
  • باعث رضايت حضرت حق مي‌شود.
  • زردي آنها را از بين مي‌برد.
  • بلغم را كاهش مي‌دهد.
  • اشتهاي فرد به غذا را زياد مي‌كند.
  • برحسنات انسان مي‌افزايد.
  • عمل به سنت پيامبر (ص) است.
  • باعث حاضر شدن فرشتگان نزد شخص مي‌شود.
  • لثه‌ها را محكم مي‌كند.
  • دهان محل تلاوت قرآن كريم است. مسواك كردن باعث پاكيزگي دهان مي‌گردد .
  • دوركعت نماز با مسواك نزد خداوند برتر از هفتاد ركعت نماز بدون مسواك زدن است[9].

امام صادق (ع) مي‌فرمايند: دو ركعت نماز با مسواك بهتراز هفتار ركعت نماز بدون مسواك است[10]. وباز هم در روايات معصومين آمده است: مسواك زدن از اخلاق انبياست[11].

پيامبر همواره قبل از نماز مسواك مي‌زدند. در روايتي ديگر آمده است كه پيامبر بعد از نمازش امر مي‌فرمود: آب وضو و مسواكش را بالاي سرش گذارند. همچنين هر زمان كه پيامبر از خواب بيدار مي‌شد، مسواك مي‌كرد. از آن حضرت نقل شده است كه فرمود: « من دوست دارم هرگاه شخصي از خواب برخاست، مسواك كند، سپس عطر استشمام نمايد.»

از اين سنت و سيره‌ي نبي مكرم اسلام(ص) ارتباط نزديك مسواك كردن، كه اولين راه بهداشت و سلامتي دهان و دندان است، با اداي فريضه‌ي نماز به خوبي روشن مي‌شود. اهميت مسواك كردن كه نتيجه‌ي آن بهداشت دهان و دندان مي‌باشد همواره در بيان معصومين (ع) مورد تأكيد قرار گرفته است. در حديثي از پيامبر اكرم (ص) مي‌خوانيم:

« اگر امت من به زحمت و مشقت نمي‌افتاد، مسواك كردن را قبل از هر وضويي را واجب مي‌كردم.» اگرچه مسواك كردن به عنوان تكليفي واجب، در دين اسلام قرار داده نشده، اما همانند برخي از تكاليف ارزشمند ديگر، ثواب و فضيلت بسياري نيز مترتب شده است.

آنچه در اسلام مورد تأكيد قرار گرفته نظافت و بهداشت دهان و دندان به ويژه معطرنمودن آن در هنگام نماز است. اين كار تأثير بسياري بر بهداشت جسم داشته، آثار فراواني به دنبال خواهد داشت. اگر مطابق با دستورات، قبل از نماز، دندان‌ها مسواك شود، هر انسان شاهد خواهد بود كه اينكار چه تأثيري بر سلامت دندان‌هايش خواهد گذاشت.

تأثیر نماز بر بيماريهاي پوست

درآیه 9 از سوره مائده آمده است،در ادامه وضو، فرمان الهي بر مسح سر و پا قرار گرفته است.

دانش بشر، گروهي از بيماريها را مي شناسد كه شروع  اين بيماريها از پوست سر و پاها است. به عنوان مثال برخي بيماريهاي قارچي پوست از حد فاصل ميان شصت و ديگر انگشتان پا آغاز مي گردند كه اتفاقاً درست محل اين ناحيه مسح واجب دارد و به همين ترتيب مسح سر نيز مي تواند انسان را متوجه آلودگي يا ضايعه عفوني در مو و پوست سر سازد و در نتيجه انسان را براي رفع آن به اقدام وادارد.

در ضمن وجوب مسح سر و پا فرصتي است براي برداشته شدن پوشش پا و سر و در معرض هوا و اكسيژن قرار گرفتن اين اعضا كه علاوه بر شادابي پوست، مانع از رشد ارگانيزم هاي بي هوازي در منافذ پوست نیز خواهد شد.

البته لازم به ذکر است كه بسياري از بيماريهاي پوست (به ويژه عفونتها)، به وسيله غسل هاي متعدد اعم از واجب و مستحب كه شخص نمازگزار در طول زندگي خود به جا مي آورد، قابل پيشگيري هستند.

تأثیر نماز بر بيماريهاي اپيدميك (همه گير)

در دین مبین اسلام دستورات زیادی مبنی بر غسل های واجب و مستحب وجود دارد. به اين ترتيب روشن است كه انجام فرمان غسل كه عمدتاً براي اقامه صحيح نماز صورت مي پذيرد، در بعد نظافت شخصي  وعمومی است که از اپيدمي شدن برخي بيماريها مانند گال و تيفوس و بيماريهاي ديگر مانند طاعون نیز جلوگيري مي كند.

تأثیر نماز بر افزايش طول عمر

ميان ذكر خدا و فزوني طول عمر رابطه تنگاتنگي وجود دارد. توجيه علمي اين موضوع نيز با توجه به فوايد پزشكي مختلف نماز كه ما در اين مجموعه مقالات تنها به فرازهاي كوچكي از آن اشاره كرده ايم، روشن مي شود. در اين مورد حتي برخي از نويسندگان علت علمي طولاني شدن بي سابقه عمر حضرت صاحب الزمان (عج ) را براي قرنها، تسلط همه جانبه و كامل ايشان بر مسايل جسمي و رواني بشر می دانند.

تأثیر نماز بر بيماريهاي مقاربتي

روابط متعدد و نامشروع جنسي با شريك هاي جنسي گوناگون نقش اصلي را در ترویج بیماری های مقاربتی از جمله ایدز ايفا مي كنند. اما اسلام و شكل حقيقي آن يعني تشيع، با تجرد به شدت مخالفت مي كند و نسبت به ارضاي غريزه جنسي در حد نياز و در چارچوب مشروع نظر بسيار مساعدي دارد، اما آنجا كه كار اين غريزه به فساد كشيده شود و به صورت فحشا[12]بروز نمايد،اسلام برخورد و مقابله قاطع با موارد فتنه را پيشنهاد مي نمايد و مجازاتهاي سختی را براي افراد خاطي در نظر مي گيرد.

از طرفي بسياري از قوانين اسلامي از جمله نماز به گونه اي خود به خود و شايد ناخوداگاه، انسانهاي مؤمن را از نزديك شدن به فحشا بر حذر مي دارد، با مقايسه اجمالي آمار بيماريهاي مقاربتي در بین افراد متدین وافرادی که در این زمینه قید وبند خاصی ندارند به اين نكته مهم دست يافت.

توجيه علمي اين قضيه نيز با توجه به تغيير و تحولاتي كه بر اثر نمازهاي پنجگانه در ناقلهاي عصبي محرك جنسي به وقوع مي پيوندد و منجر به مهار شهوت در موارد نامشروع مي شود، قابل بررسي است كه در بحث تعادل ناقل هاي عصبي در رابطه با آن توضیح داده شد. هر چند كه در اين مورد تلقين نيز به عنوان يك توجيه علمي خوب مطرح است.

تأثیر نماز بر اعتياد

هر چند که علتهاي مختلفي در ابتلا به اعتياد مطرح شده است، اما بيشتر تخدير روان و تجربه تغيير حالات رواني ناشي از سرخوشي و نشئه است كه سبب گرايش به اعتياد مي شود و به اين ترتيب شخص معتاد از خود مي گريزد و دچار خود فراموشي مي شود و اين درست برعكس جريان مقتدر خودشناسي موجود در تعاليم نماز است. نمازگزاران با تكرار دايم آيات هفتگانه سوره حمد (سبع المثاني) كه چون حلقه هاي به هم متصل، هر كدام راهگشاي بعدي مي باشد پيوسته سرنوشت خود را مرور مي كنند و در مسير خودشناسي و خود باوري گام بر مي دارند و با اعتقاد به إياك نعبد و إياك نستعين از هيچ چيز جز خدا براي التيام دردهاي خويش ياري نمي جويند.

تأثیر نماز بر بيماريهاي تيروئيد

عوامل مختلفي به صورت پديده هاي زنجيره اي موجب ایجاد بیماری های تیروئید می شوند ولي شواهد قوي نشان ميدهند كه استرس هاي روانی-اجتماعي و گرفتاريهاي هيجاني مي توانند اثر آشكاری در شروع بيماري داشته باشند.

تلقين هاي اميد بخش و زندگي ساز توأم با نماز كه در صورت حضور قلب و توجه به مفاهيم نماز تجلي مي كنند، به نمازگزار حس همه جانبه امنيت رواني را هديه مي کنند. به اين ترتيب روح و روان قدرتمند نمازگزار ميتواند پيشگيري كننده و حتي درمانگر بسياري از بيماريهاي جسمي (از جمله بيماريهاي تيروئيد) باشد.در حال حاضر بسیاری از روانپزشکان وروان درمانان از تصویرهای ذهنی زیبا جهت درمان بیماران استفاده می کنند،جالب است که بدانید متن هایی که در نماز  وادعیه بیان می شود همراه بابهترین تصاویر ذهنی مثبت است(واعظی و همکاران، 1381،ص 155).

تأثیر نماز بر سكته هاي قلبي ومغزي

هر چند كه عوامل متعدد و گوناگوني به عنوان علل ايجاد كننده سكته شناسايي شده اند، اما در اين ميان تأثیر روان بر ايجاد هر كدام از آن ها منجر به اين شده است كه امروزه سكته ها را به عنوان قسمتي از اختلالات روان تني (بيماريهايي كه بر اثر تأثیر روان بر جسم ايجاد مي شوند) بشناسيم.

با توجه به مباحث مذكور و اين كه در بروز سكته هاي قلبي و مغزي علاوه بر نقش مهم تيپ شخصيت افراد، استرس هاي حاد و مزمن زندگي نيز ايفاي نقش مؤثر مي كنند، مي توانيم به اين نكته درخشان دست يابيم كه نماز با ايجاد ثبات در شخصيت و ايمني بخشي در مقابل استرس ها، ريسك ابتلا به سكته هاي مغزي و قلبي را به شدت كاهش مي دهد.

تأثیر نماز بر زخمهاي گوارشي

وجود ارتباط ميان غم و غصه و بروز زخمهاي گوارشي توسط منابع علمي جديد كاملاً تاييد مي شود. مشاهدات باليني طي ساليان دراز نشان داده است كه علايم زخمهاي گوارشي ممكن است در اثر تغييرات هيجاني بيمار يا تجربه شرايط استرس زاي مختلف، شروع و يا تشديد شود (ریس، 1364).

با اين اوصاف مي توان به این نتیجه رسید كه عوامل تسكين بخش روان  به خصوص عوامل مذهبي مي توانند نقش عمده اي در كاهش زمينه ابتلا به زخمهاي گوارش ايفا كنند. نماز به عنوان يك واكسن قدرتمند در ايمني بخشي در مقابل استرس ها و ناملايمات زندگي و ايجاد احساس امنيت رواني در اشخاص و به علاوه از با ايجاد ثبات در شخصيت و برقرار كردن تعادل رواني، مي تواند اثر شگرفي بر همه مشكلات جسمي كه به شدت زير نفوذ فشارهای رواني هستند بگذارد.

تأثیر نماز بر بيماري آسم

مطالعات علمي مختلف نشاندهنده آن هستندكه در ايجاد بيماري آسم، سه عامل برجسته دخالت دارند:

  1. ميكروبهايي كه وارد دستگاه تنفسي انسان مي شوند (عفونتها)
  2. عوامل حساسيت زا، از جمله گردوغبار، دود سيگار و گرده گياهان
  3. مسایل رواني از جمله اضطراب، عصبانيت، غم، شادي، تحقير، خنده و به طور كلي استرس هاي حاد و مزمن

اما نقش عوامل رواني از ديدگاه ديگري نيز توجه پزشكان را به خود جلب نموده است و آن تأثیر تلقين بر آسم است. بنابراین آسم نيز جزو بيماريهاي روان تني به شمار می آید و چنانچه احساس امنيت رواني در بيماران آسمي ايجاد گردد و مكرراً در معرض تلقين هاي سازنده رواني قرار گيرند، قدم بزرگي در تسكين بيماري آنها برداشته شده است.

آنچه كه در مورد تأثیر نماز بر آسم غير قابل انكار است، تأثیر تنش زدایي نماز و احساس امنيت رواني عميقي است كه بر اثر آن حاصل مي شود و بي شك اثر التيام بخش بزرگي بر بروز سومين گروه از عوامل برانگيزنده آسم ، يعني عوامل رواني مي گذارد(محمود زاده، 1389).

تأثیر نماز بر سلامت جسمي كودكان

«و خانواده ات را به نماز و صبر نمودن بر آن امر كن»[13]

سودمندي نماز در سلامت جسمي كودكان، به وضوح قابل مشاهده است. از جمله اين كه با پايبندي به نماز در جامعه مي توان به راحتي از بيماريهاي مادرزادي بسيار شايع در نوزادان كه بر اثر فسادهايي مانند اعتياد، الكليسم، بيماريهاي مقاربتي و … به وقوع مي پيوندد، جلوگیری کرد.

كودك آزاري كه بخش مهمي از علل بستري و مراجعه كودكان به مراكز پزشكي و روانپزشكي را تشكيل مي دهد، در پرتو نماز و در جامعه نمازگزار بي معني به حساب مي آيد.

عفونت هاي گوناگوني كه در كودكان ايجاد بيماري مي كنند توسط نماز تعديل مي شوند.زیرا بخش مهمي از مرگ و مير نوزادان در بدو تولد به دليل تماس با بدن آلوده اطرافيان (از جمله دستهاي آنها) است كه طهارت دایمي ناشي از نماز مي تواند يك عامل مهم پيشگيري از اين قبيل مرگها باشد. یا مثلاً سنت حسنه ختنه اطفال كه خطر عفونتهاي ادراري را در آنها تا يكصد برابر كاهش مي دهد و يا عادت پيدا كردن به مسواك و … 

تأثیر نماز بر پيشرفت درمان ها

اميد به بهبودي گاهی مي تواند مؤثرتر از درمان عمل كند، چرا كه تلقين خود به خود و غير عمدي به طور قطع در همه درمانهاي طبي و روانپزشكي و حتي جراحي مي تواند در كنار ساير درمانها و حتي مؤثرترين آنها، نقش مهمي ايفا نمايد.اما بايد به اين موارد و حتي قبل از همه آنها، تأثیر اعتقادات مذهبي و اميد به شفاي الهي را نیز اضافه نمود.

انسان نمازگزار كسي است كه با تمام وجود اعتقاد دارد كه درمان همه بيماريها نزد خداست و به اين ترتيب با اميد به رحمت خداوند بيش از هر شخص بي نمازي اميدوار به رهايي خوداز چنگال امراض و بيماريهاست و با اين ديدگاه تمام فعاليت هاي پزشكان و وسايل مادي را به عنوان واسطه هايي براي اراده الهي مي داند كه در تلاش براي بهبودي او حركت مي كنند.

[1]– وسائل الشيعه جلد 1 ، صفحه 432

[2]– من اليحضره الفقيه ، جلد 1 ، صفحه 50

[3].RELAXATION

[4].Fecal-Oral

[5]. رجوع شود به مسأله 241 رساله توضيح المسايل حضرت آيت الله العظمي اراكي (ره)

[6]. از روايات اهل بيت عصمت ( ع) چنين مستفاد مي گردد كه وضو با آب سرد ، افضل از آب گرم است

[7]– كافي ، جلد 2 ، صفحه 495

[8]– وسائل الشيعه ، جلد 2 ، صفحه20

[9]– وسائل الشيعه، جلد 2 ، صفحه 20

[10]– كافي، جلد 3 ، صفحه 22

[11]– كافي، جلد 6 ، صفحه 495

[12]. در قاموس قرآن كلمه «فحشا» تقريباً هميشه به مفهوم فساد جنسي به كار رفته است.(رجوع شود به تفسير سوره نوردر تفسير نمونه)

[13]طه/

اگر مطالب برایتان مفید بود برای دانلود کتاب کامل از طریق لینک زیر اقدام فرمایید

http://ktbr.ir/b29657

دانلود کتاب کلید بهشت

 

برای اطلاع از هزینه ی تصویرگری و چاپ کتاب، تبدیل پایان نامه به کتاب، صفحه ارایی، چاپ کاتالوک و بروشور، طراحی جلد، طراحی پوستر تبلیغاتی و …  با ما تماس بگیرید

09183775334

09120617283

0935475233

 

لینک کانال تلگرامی ما

https://t.me/vashpub

 

 

لینک اینستاگرام

https://www.instagram.com/hosein_vash/

 

لینک سایر سایتهای ما

www.chapketab.com

www.hvash.ir

www.vashpub.ir

www.bookspub.ir

Www.chapketab.ir

www.chapoketab.ir

www.chapoketab.com

www.vashart.ir

 

132