آفات و موانع نماز خواندن

اگر مطالب برایتان مفید بود برای دانلود کتاب کامل از طریق لینک زیر اقدام فرمایید

http://ktbr.ir/b29657

دانلود کتاب کلید بهشت

 

برای اطلاع از هزینه ی تصویرگری و چاپ کتاب، تبدیل پایان نامه به کتاب، صفحه ارایی، چاپ کاتالوک و بروشور، طراحی جلد، طراحی پوستر تبلیغاتی و …  با ما تماس بگیرید

09183775334

09120617283

0935475233

 

لینک کانال تلگرامی ما

https://t.me/vashpub

 

 

لینک اینستاگرام

https://www.instagram.com/hosein_vash/

 

لینک سایر سایتهای ما

www.chapketab.com

www.hvash.ir

www.vashpub.ir

www.bookspub.ir

Www.chapketab.ir

www.chapoketab.ir

www.chapoketab.com

www.vashart.ir

 

آفات و موانع آثار نماز

موانعي وجود دارد كه باعث مي‌شود آثار نماز درزندگي نمازگزار كم‌رنگ و يا بي‌رنگ شود. اين آفات عبارتند از:

الف- اكتفا به صورت و ظاهر نماز

يكي از موانع عدم تأثيرگذاري نماز اين است كه شخص تنها به صورت نماز اتكا كند بدون شناخت عقلي و قلبي به ذكرهاي نماز. نماز علاوه بر صورت، داراي سيرت وباطن است. حقيقت نماز بسيار گسترده‌تر از تصور عده‌اي است كه در آن حركات نماز را در نظر مي‌گيرند و اما باطن نماز چيست؟

حضور قلب، فهم معناي اذكار نماز، تعظيم در مقابل خداوند بزرگ، اعتراف به ناچيز بودن خود در مقابل عظمت خداوند از موارد باطن و روح نماز است. خداوند در آيه 5 تا 6 سوره ماعون مي‌فرمايد: « اي واي بر نمازگزاران كه دل از ياد خدا غافل‌دارند.» پس آنچه به نماز معني مي‌بخشد، حركات ظاهري آن نيست بلكه آن روح نماز است كه فرد نمازگزار را تعالي و كمال مي‌بخشد.

ب- عدم اخلاص و حضور قلب

يكي ديگر از عواملي كه موجب مي‌شود تا نماز تأثيري در حيات نمازگزار نگذارد ویا اثر آن بسیار ناچیز باشد و او را در قوس صعود سير ندهد، فقدان خلوص و نبود حضور قلب و خشوع باطن است. ملاك و ميزان هر عملي در خلوص و حضور است.

حضور قلب يعني فارغ ساختن دل از همه براي كاري كه به آن مشغول است؛ تا اينكه بداند چه مي‌كند و چه مي‌گويد. يعني تمام حواس را متوجه نماز سازد و جز خداوند در دل او چيز ديگري نگذرد. حضور قلب يعني پرستش و عبادت خداي بزرگ به نحوي كه گويا تو او را مي‌بيني.يا اين حالت در شخص بوجود بيايد كه اگر او خدا را نمي‌بيند، خداوند او را مي‌بيند. بنابراين نماز بدون خلوص اگرچه رفع تكليف مي‌كند، ولي راه را براي عروج انسان فراهم نمي‌كند. یعنی یک عادت کور کورانه است.

اكثر ما انسان‌ها راضي هستيم كه نمازي خوانده باشيم تا در زمره سركشان و طاغيان قرار نگيريم. وقتي به نماز مي‌ايستيم بيشتر كارهاي فراموش شده در ذهن ما مي‌آيد. اگرچه حضور قلب و اخلاص شرط صحت نماز نيست ولي شرط كمال آن است. پس بايد اين مانع را از بين برد تا راه براي الصلاه معراج‌ المومن باز باشد.از طرفی شخص نمازگزار باید تنها برای معبودش نماز رابه پا دارد، نمازهایی که از سر ریا ویا برای جلب توجه سایرین باشد،اجرش نیز، همان توجه دیگران به نمازگزار است یعنی شخص،ثوابش را ازهمان افراد دریافت می نماید و از لطف خدا بهره ای نمی برد.  

ج- سبك شمردن نماز

سبک شمردن کار یعنی، توجه کامل به انجام کار نداشتن،در وقت معین انجام ندادن،به تاخیر انداختن ویا سریع وبدون دقت عمل کردن به آن کار.در رابطه با سبک شمردن نماز نیز، وقتی کارهای دیگر برای شخص مهمتر هستند، نماز آخرین کاری است که او به انجام آن مبادرت می کند ویا اینکه در آخرین لحظات به نماز می ایستد که حتی متوجه نمی شود چند رکعت خوانده است. تمام این کم توجهی ها مانعی هستند برای رسیدن آثار وبرکت پروردگار به انسان ونشانه هایی از سبک شمردن نماز.

پيامبراكرم(ص) مي‌فرمايد: «هر كس به نماز اهميت ندهد و آن را سبك بشمارد سزاوار عذاب آخرت است.[1]»

در حديثي ديگر داريم: « نماز چون به وقت آن گزارده شود سپيد و درخشان نزد صاحب خود باز مي‌گردد و مي‌گويد: همانطور كه مرا رعايت كردي خداوند تو را مورد رعايت و حفظ خويش قراردهد. ولي اگر نماز در غير وقت گزارده شود و رعايت حدود آن نشود سياه و ظلماني نزد صاحب خود مي‌آيد و مي‌گويد: همانگونه كه مرا ضايع ساختي خدايت تو را ضايع و تباه سازد.[2]»حالت عاشق برای ادای نماز،حال پیامبر است در هنگام نزدیک شدن به وقت نماز،یا حال مولای متقیان است که در هنگام نماز طبیب توانست، پای ایشان را معالجه نماید.

د- عدم مداومت نماز

تمام دستوراتی که برای خواندن نماز داده شده است،حکمتی دارد مثلا قرار دادن اوقات نماز در فواصل مختلف روز،حکمت های خاص خود را دارد.دو رکعت بودن نماز در شروع روز،هشت رکعت بودن نماز ظهر وعصر در نیمه روز،وهفت رکعت بودن نماز مغرب عشاءدر پایان کار روزانه نمی تواند بدون دلیل باشد. یکی از مهمترین دلایل که خداوند دستور به یکجا  خواندن نماز نفرموده، آن است که بنده در تمام اوقات روز به یاد او باشد.بنابراین تداوم درانجام این وظیفه باید مد نظر قرار گیرد.نماز داروی شفابخش روان انسان است، نوشیدن یکجای این دارو و یا بعضی اوقات خوردن، نمی تواند فواید اصلی را به انسان ارایه دهد.عدم مداومت در نماز از آفات بسیار بزرگ است که منجر به محروم شدن بنده از مواهب الهی است.

در دو سوره‌ي مباركه ناس و خلق آنجا كه مي‌گويد: «قل اعوذ برب الفلق…» و«قل اعوذ برب الناس…» مي‌بينيم كه پناهگاه همه‌ي انسان‌ها خداست، تنها راه نجات بشر، توجه و توسل به معنويات است. در سوره رعد مي‌خوانيم: “كساني كه ايمان آوردند قلوبشان آرامش پيدا كرد.”

آيا اگر معنويت در زندگي انسانها وجود داشت، مشکلات بازهم بر همین منوال بود؟آمار اعتياد باز هم به همين فراواني بود؟ (يكي از اموري كه در مراكز ترك اعتياد اعمال مي‌شود برگزاري مراسم دعاي روزانه جهت ايجاد آرامش و اطمينان قلبي است).  و باز هم آيا اگر معنويت در زندگي انسان‌ها بود، اينهمه جرم و جنايت در اطراف خود مي‌ديديم؟

[1]– شيخ عباس قمي، سفينه البحار ، جلد 2 ، صفحه 42

[2]– بحار ، جلد 80 ، صفحه 25 روايت 46

اگر مطالب برایتان مفید بود برای دانلود کتاب کامل از طریق لینک زیر اقدام فرمایید

http://ktbr.ir/b29657

دانلود کتاب کلید بهشت

 

برای اطلاع از هزینه ی تصویرگری و چاپ کتاب، تبدیل پایان نامه به کتاب، صفحه ارایی، چاپ کاتالوک و بروشور، طراحی جلد، طراحی پوستر تبلیغاتی و …  با ما تماس بگیرید

09183775334

09120617283

0935475233

 

لینک کانال تلگرامی ما

https://t.me/vashpub

 

 

لینک اینستاگرام

https://www.instagram.com/hosein_vash/

 

لینک سایر سایتهای ما

www.chapketab.com

www.hvash.ir

www.vashpub.ir

www.bookspub.ir

Www.chapketab.ir

www.chapoketab.ir

www.chapoketab.com

www.vashart.ir